Area-based Urban Creativity Systems in Italy: What They Are and How to Recognize Them
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.2612-0496/17761Keywords:
Urban Creativity, Graffiti Writing, Street Art, MuralismAbstract
In the last decade, urban creativity has manifested itself in many proximity spaces, in particular, among its visual expressions, with the ‘new muralism’ (unlike ‘graffiti writing’ and ‘street art’). This has corresponded with an often-desired resignification of public spaces that has affected the geographically, politically and linguistically more marginal territories. In such uncertain areas, networks of meaning have developed, i.e., homogeneous spaces which, simultaneously or diachronically, have begun to concentrate a plurality of works in relation to the territory to which they belong and the community. This phenomenon has been investigated in the following work, which proposes the definition of urban creativity systems. The work also deepens, among the many case studies, the urban creativity program for the social called “Parco dei Murales” conceived and promoted by INWARD - National Observatory on Urban Creativity, launched in collaboration with the resident community in a social housing complex in the Ponticelli district in Naples.
References
Annunziata, Sandra, “Oltre la gentrification: interpretazioni dei mutamenti nella città contemporanea”, Città e azione pubblica. Riformismo al plurale, Atti della X Conferenza della Società italiana degli urbanisti. A cura di Arturo Lanzani e Stefano Moronu. Roma: Carocci, 2007.
Argan, Giulio Carlo e Oliva, Achille. L’arte moderna 1770/1970, L’arte oltre il Duemila. Firenze: Sansoni, 2002.
Baldieri, Ivo e Senigallesi, Livio. Graffiti Metropolitani. Arte sui muri delle città. Genova: Costa & Nolan, 1990.
Braun, Emily. “L’arte dell’Italia fascista: il totalitarismo fra teoria e pratica” in Modernità Totalitaria, Il fascismo italiano. A cura di Emilio Gentile. Roma-Bari: Laterza, 2008.
Bruzzese, Antonella. Spazi, usi, popolazioni. Tre dimensioni necessarie per attivare spazi comuni. Milano: Franco Angeli, 2015.
Bukowski, Wolf. La buona educazione degli oppressi. Piccola storia del decoro. Roma: Alegre, 2019.
Carrasco, Eduardo. Il sogno dipinto. Valera Fratta: Hobby&Work, 2004.
Concu, Giulio. Murales. L’arte del muralismo in Sardegna, Nuoro: Imago, 2012.
Cozzolino, Francesca. “Il processo di artificazione nel caso dei murales della Sardegna” in Per una sociologia delle arti. A cura di Milena Gammaitoni. Padova: Cleup 2012.
— «L’histoire complexe du muralisme en Sardaigne. L’invention d’une tradition de peinture murale et ses multiples influences» in Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Parigi: EHESS 2014.
— “Murales/Orgosolo” in Etnografie del contemporaneo IV: artification at large n.40-42. Palermo: Edizioni Museo Pasqualino, 2017 - 2018.
Daher, Liana Maria. “Che cos’è l’identità collettiva? Denotazione empiriche e/o ipotesi di ipostatizzazione del concetto” in Società”. Mutamento vol IV. Politica. Firenze: Università di Firenze, 2013.
Dal Lago, Alessandro e Giordano, Serena. Graffiti. Arte e Ordine Pubblico. Bologna: Il Mulino, 2016.
Dal Lago, Alessandro e Giordano, Serena e Tombolini, Mattia. Sporcare i muri: Graffiti, decoro, proprietà privata. Roma: Derive Approdi, 2018.
De Matteis, Michela e Marin Alessandra. Nuove qualità del vivere in periferia. Percorsi di rigenerazione nei quartieri residenziali pubblici. Milano: Edicom Edizioni, 2013.
Deutsche, Rosalyn. Evictions. Art and Spatial Politics. Cambridge: MIT Press, 1998.
Di Martino, Francesco. Sulle tracce di Felice Pignataro. Napoli: Marotta e Cafiero, 2010.
Gentile, Emilio. Fascismo di pietra. Roma-Bari: Laterza, 2008.
Grossi, Cesare e Buscaroli, Silvia. Murales. Diamo un’arte nuova tale che tragga la repubblica dal fango. Bologna: Grafis, 1977.
Greffe, Xavier. La mobilisation des actifs culturels de la France: de l’attractivité culturelle du territoire... à la Nation culturellement créative, Document de travail du DEPS n. 1270. Parigi: Ministère de la Culture et de la Communication, 2006.
Gruppo Arca. Abbasso il grigio. Comunicazione e linguaggio di base nella pittura murale a Milano. Milano: Edizioni il formichiere, 1977.
Kwon, Miwon. One Place after another: site specific art and locational identitiy, Cambridge: The MIT Press, 2004.
Lucci, Rejana e Russo, Michelangelo. Napoli verso Oriente. Napoli: Clean Edizioni, Collana Urbana - Studi per la città contemporanea, 2012.
Marra, Ezio e Diamantini, Davide. Urban Graffiti. Percezione e rappresentazione delle città e dei territori. Milano: Ledizioni, 2018.
Montanari, Fabrizio e Mizzau, Lorenzo. “Laboratori urbani. Organizzare la rigenerazione urbana attraverso la cultura e l’innovazione sociale” in Quaderni Fondazione G. Brodolini. Studi e Ricerche. A cura di Annamaria Simonazzi. Roma: Fondazione Giacomo Brodolini, 2015.
Mosse, Lachmann George. La nazionalizzazione delle masse. Simbolismo politico e movimenti di massa in Germania (1815-1933). Bologna: Il Mulino, 1982.
Naldi, Fabiola. Tracce di Blu. Milano: Postmedia Books, 2020.
Perelli, Lorenza. Public Art. Arte, interazione e progetto urbano. Milano: Franco Angeli, 2006.
Perna, Raffaele e Echaurren, Pablo. Il movimento del ’77 e gli indiani metropolitani. Milano: Postmedia Books, 2016.
Pignataro, Felice. L’utopia sui muri. I murales del Gridas: come e perché fare murales. Napoli: IAN, 1993.
Pioselli, Alessandra. L’arte nello spazio urbano: l’esperienza italiana del 1968 ad oggi. Monza: Johan&Levi, 2015.
Rodrìguez, Antonio. Arte Murale nel Messico. Traduzione di Margaret Kunzle e Giorgio Cingoli. Milano: La Pietra, 1967.
Rubanu, Pietrina e Fistrale, Gianfranco. Murales politici della Sardegna. Bolsena: Massari Editore, 1998.
Salice Mazzucotelli, Silvia. Arte pubblica. Artisti e spazio urbano in Italia e negli Stati Uniti. Roma: Franco Angeli, 2016.
Sartor, Mario. Arte latinoamericana contemporanea: dal 1825 ai giorni nostri. Milano: Jaca Book, 2003.
Satta, Gino. Turisti a Orgosolo. Napoli: Liguori, 2001.
Scardi, Gabi. Paesaggio con figura. Arte, sfera pubblica, trasformazione sociale. Torino: Umberto Allemandi & C., 2011.
Shapiro, Roberta. Présentationde la journée d’études «Qu’est ce que l’artification?». Parigi: Bibliothèque National, 2006.
Vecchio, Nicola Alessandro. A chi appartiene la street art? Sulla dialettica fra street art e diritto. Padova: Primiceri Editore, 2017
https://www.biennalestreetart.com
https://caravansetup.com/without-frontiers-lunetta-a-colori
http://www.creativitaurbana.it
https://www.farmculturalpark.com
http://www.felicepignataro.org
https://www.fondazionedozza.it
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luca Borriello, Silvia Scardapane
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.